Сб. Ноя 23rd, 2024

Зміст

Будівництво доріг – процес, який існує багато століть. Методами проб і помилок підбиралися матеріали, які мають необхідну міцність і зносостійкість. Щоденні навантаження, яким піддається дорожнє покриття, ставить для будівельників багато завдань одночасно, головне з яких – зробити якісне дорожнє покриття. З цією метою застосовують спеціальний бетон – дорожній.

Для чого використовується? Види

Дорожній бетон відноситься до важких бетонів. Вони застосовуються для укладання дорожнього полотна та аеродромних покриттів. Він відрізняється тим, що здатний витримати постійні великі навантаження. Для того, щоб звести вартість до мінімуму, потрібно зробити бетон дуже довговічним.

Для виготовлення правильного розчину необхідно чітко дотримуватися рецептури, затвердженої ГОСТ, залежно від місця використання.

Дорожній бетон застосовують для:

  • Виготовлення одношарової площини або верхнього шару багатошарової. Вимоги до такого розчину максимально високі, оскільки бетон зношуватиметься не лише від транспорту, а й від впливу довкілля.
  • Укладання нижнього шару двошарових покриттів. Виготовлення такого виду є більш економічним через менші вимоги до його компонентів, а також від виключення впливу зовнішнього середовища.
  • Заливка основи для вдосконаленого типу. Вимоги до такого бетону невисокі.

До розчину додаються домішки, що покращують його стійкість до низьких температур, кількість і вид яких залежать від кліматичних умов. Складові бетонів впливають на його зносостійкість: чим він рухливіший, тим менш стійким будуть дорожні шляхи. Траса, крім навантажень від транспорту, може піддаватися впливу води (сніг, дощі), перепадів температур, тому дорожній бетон для його укладання має бути якісним та міцним.

Склад. Особливості виготовлення

Дорожній бетон: вимоги, склад, властивості, виробництво та укладання

Фіброволокно використовують у дорожньому бетоні.

Для стійкості та міцності застосовують ряд спеціальних добавок, які впливають на якісні характеристики. Полімерні домішки підвищують міцність у дорожньому бетоні, у тому числі в агресивному середовищі. Фіброволокно впливає на стійкість до динамічної дії, воно дає додаткове армування. Фібра збільшує зносостійкість, використовується для автомагістралей.

У приготуванні розчину необхідно дотримуватись пропорцій цементу, піску та добавок (1:2:5). Для того щоб дорожній бетон мав всі необхідні характеристики, потрібно витримати правильне співвідношення води і цементу в розчині: 0,6 для нижніх шарів; 0,5 для верхніх, 0,75 для укладання основи. Якщо води занадто багато, це може впливати на роботу добавок в розчині.

Діаметр частинок заповнювача: до 2 см у верхньому шарі; до 4 см у нижньому. Зерна заповнювача впливають на монолітність основи, їхня кількість не повинна перевищувати 450 кг/м3, а для верхнього шару – 500 кг/м3. Рухливість бетону не повинна перевищувати 2 см. Для пористості застосовують повітровтягуючі добавки. Цей параметр впливає на морозостійкість та переносимість хімічного впливу.

Для прискорення твердіння площини у процесі змішування додають пластифікатори. Вони додаються перед укладанням бетону. Разом з повітротягуючими домішками і цементом вони забезпечують максимально високі властивості бетону.

Усі добавки повинні використовуватися згідно з інструкціями виробників. Якщо одночасно застосовується кілька домішок, їх кількість разом має бути менше 60 г/кг цементу. Розчин адаптують за консистенцією під пристрої для укладання та умови навколишнього середовища.

Виробництво

виробництво бетону
Для укладання доріг використовують бетон, що виготовляється на заводах.

Траса найчастіше заливається розчинами, що виготовляються на заводі. Таке виготовлення має свої особливості. Основою таких розчинів є пластифікатори або гідрофобні портландцементи. Кінцевий склад суміші залежить від бажаного результату.

Для двошарових автомобільних шляхів верхній шар виготовляється з портландцементу (марка М400 і вище), піску середніх та великих зерен, щебеню середнього розміру (міцність стиснення від 800 кг/м2). Для нижнього шару можна використовувати матеріал міцністю М300.

Якщо траса прокладається за умов, де можливі критично низькі температури, використовуються добавки підвищення морозостійкості. Така домішка вибирається залежно від цього, яка у місцевості середньомісячна температура в холодну пору.

Характеристики дорожнього бетону

  • Мікротріщини. Будівництво часто відбувається в поганих погодних умовах, тому розчин повинен забезпечувати низький рівень утворення мікротріщин при твердінні бетону.
  • Стійкість до зовнішніх впливів. Дорожні шляхи постійно піддаються впливу вібрацій від транспорту.
  • Хімічна стійкість. Взимку дороги покривають речовинами, що зменшують ковзання по льоду.
  • Розтягнення. Велике навантаження у дорожніх бетонах падає не лише на стиск, а й на розтягування.
  • Міцність та морозостійкість. Чим вище показники в цій категорії, тим довше буде термін експлуатації, а це означає, що витрати на ремонтні роботи будуть меншими.

Укладання

Дозування

дозування дорожнього бетону
Зернисті заповнювачі дозуються окремо кожен. Цемент, заповнювачі та добавки додаються за вагою. Дорожній бетон виготовляють у бетонозмішувачі примусової дії. Після додавання всіх компонентів їх потрібно змішувати ще близько хвилини. Для того, щоб покриття було рівномірним, кожен шар заливається лише з одного змішувача.

Робота з ділянкою

А, щоб мінімізувати вплив води, ділянку під нього піднімають, і навіть регулюють ухил.

Реконструкція

Якщо метою робіт є не укладання нової траси, а нанесення бетону на полотно, що вже є, завдання значно спрощується, так як не потрібно чекати утрамбування бетону. Робоча ділянка очищується. Площа вирівнюється, щоб був бугрів і ям. Ділянка покривається великим піском (30-50 мм), після чого таким же шаром щебеню. Роблять опалубку. Не потрібно заливати бетоном відразу всю ділянку. Через невеликі відстані потрібно залишати зазори.

Проби

Перед тим як починати укладання розчину, необхідно перевірити складові матеріали. Це роблять для того, щоб перевірити, чи дадуть ті чи інші добавки необхідні якості матеріалу. Результат дослідження має бути записаний у протоколі за кожним параметром окремо. Такий документ є частиною договору будівельних робіт.

Якщо будівництво іншого об’єкта проводиться в такій же місцевості та умовах навколишнього середовища, дозволяється використовувати попередні дані, але при цьому вони не повинні бути старішими за 24 місяці. Зразки можуть бути потрібні замовником. Якщо матеріали поставляються з виробництва, необхідний заводський контроль якості.

Висновок

Дорожній цементний бетон – це багатокомпонентний матеріал, який має відповідати не лише умовам експлуатації, а й нормам ГОСТу. Його склад та властивості залежать від зовнішніх факторів і підбираються у кожному конкретному випадку.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *